Indieduon Beach House till Sverige i november

beach-house

Den undersköna Baltimoreduon Beach House med medlemmarna Victoria Legrand och Alex Scally har förtrollat indievärlden med sin drömska indiepop sedan den hyllade självbetitlade debuten 2006 hamnade på högt på Pitchforks årsbästalista. Duons bedårande sångerska och organist Victoria Legrand har en hypnotiserande röst som hela tiden balanserar mellan det intimt varma och det spöklikt kusliga och det går inte att komma undan utan att nämna sensuella Hope Sandoval och hennes Mazzy Star. Kring denna magiska stämma fylls parets Twin Peaks-valser och höst-episka popsymfonier sedan med svävande orgelmelodier, skimrande gitarrslingor och monotona trummaskinsrytmer i vansinnigt eleganta och romantiska sånger om längtan, saknad och önskan. Att succévampyrfilmen ”New Moon” satt fröken Legrands Grizzly Bear-duett ”Slow Life” centralt både i filmen och på det namnkunniga soundtracket känns både genialt och ytterst träffsäkert. Beach House popprimadonna sjunger även på Grizzly Bears ”Two weeks” som på flera håll kallats en av 2009 års främsta låtar. Duons ambitioner och visioner har hela tiden vuxit för varje steg de tagit sedan den minimalistiska lo-fi debuten. Uppföljaren ”Devotion” var betydligt mer rikt arrangerad och producerad utan att förlora bandets identitet och fick om möjligt ännu finare mottagande (bla 8.6 på Pitchforkskalan). Med nästa kliv i utvecklingen har de nu kommit fram till sitt mest kompletta verk hittillis i karriären med albumet ”Teen Dream” som släpps i januari 2010 via kvalitetsbolagen Sub Pop och Bella Union.

Så här säger tex Fleet Foxes sångare Robin Peckhold: ”Victoria Legrand and Alex Scally are two caring individuals from Baltimore, Maryland, who write some of the best songs being written these days. Teen Dream is their third album and in my opinion is the classic album they have been circling around since they began making records. It sounds wounded but proud, and evokes Blood on the Tracks to me in its summation of that unique feeling. Musically unimpeachable and exciting, multidimensional writing and chord changes. Once I tried to ask Victoria (who is incidentally the best female singer currently going) where their chords come from and I didn’t really understand the answer – I’ve got a small mind compared to these two. This is a record at once immediately accessible and relatable but also mysterious and unknowable and sometimes sad feeling. But never melodramatic. All of this is draped on the sturdiest, most beautifully unique polyphonic arrangements. There’s a sort of a woozy, hazy quality gauzed over it all that nicely echoes the title. I admire the craftsmanship.”

Plattan känns redan som gruppens definitiva genombrott och ett av de album som det kommer pratas mest om under första halvan av nästa år.

Konsertdatum
9 november – Lund, Mejeriet
10 november – Stockholm, Debaser Medis

Mer information om Beach Houses Sverige-spelningar

Rulla till toppen