Efter nästan fem års förhandlingar så har Google-ägda YouTube och svenska Stim kommit överens om hur upphovsmännen ska ersättas när deras musik spelas upp i videoklipp på webbplatsen. Detta innebär att svenska upphovsmän får en ny viktig intäktskälla på nätet.
Närmare sex miljarder timmar videoklipp ses på YouTube varje månad vilket är ungefär en timme per människa i världen.
Ersättningsnivåerna i avtalet är strikt konfidentiella.
Youtube använder huvudsakligen så kallad TrueView-annonser som kan klickas bort efter 5 sekunder. ”Annonsörerna betalar bara för de reklaminslag som ses i dess helhet”… Vem som helst kan öppna en YouTube kanal och erhålla samma ersättningsmodell…Artister kan inte ens styra vilka företag de gör reklam för, innan musikvideon visas. Klickas annonsen bort, tjänar artisterna ingenting. Förutom att de visat ”5 sekunders reklam spot” gratis… Reklam värdet är ca: 56.166 kr för 5 sekunders reklam. Det kostar 377 000 kronor att köpa 30 sekunder i ”Solsidans” reklampaus, säger Henrik Ström, tv-strateg på Carat. – Att synas i själva programmet är värt mycket mer. Man kan räkna upp värdet med 1,5. Räknar man snabbt innebär det att det är värt runt 990 000 per minut att exponeras i ”Solsidan”. Enligt Henrik Ström ger produktplaceringar i rätt miljöer större effekt än traditionell reklam – därför kostar det också mer. Solsidan” är TV 4:s mest framgångsrika komediserie ses av ca: 2 miljoner per avsnitt.