Denise Lopez är aktuell med sitt femte album Black Lace & Leather som släpptes digitalt den 28e oktober. Albumet är det andra som släpps från sångerskans egna label DLP International. Inför sitt nya album har sångerskan valt att lansera sitt album via nättjänsten Ubetoo Music Distribution.
“För mig är det viktigt att äga rättigheterna till min egen musik och det har jag gjort sen 1999. Tack vare nya tjänster på nätet är det numera möjligt för artister att själva distribuera och sälja sin musik till sina fans. Och behålla hela förtjänsten själv”, säger Denise.
Sångerskan arbetar med en rad kända namn på sitt nya album, exempelvis Pras Michel från Fugees, Liz McClarnon från Atomic Kitten och Niklas Petersson som bland annat producerat hits för svenska artister som Velvet, Agnes & Dr Alban. Fysiska albumet lanseras 2010-11-24.
”Jag har sålt över 500 000 album och haft förmånen att tjäna pengar på vanlig skivförsäljning. Men marknaden har förändrats. Och tekniken. Idag kan alla artister distribuera och sälja sin egen musik utan att använda ett skivbolag. Hela branschen har förändrats, och det skapar helt nya möjligheter för de som hänger med”, säger Denise Lopez.
Den relativt nystartade svenska musikdistributionstjänsten Ubetoo är en av tjänsterna som hjälper artister att via 500 online kanaler, nå ut till sina kunder över hela världen, bland annat via Itunes, Spotify och Amazon.
”Vi märker en stor skillnad nu än för bara ett år sedan. Allt fler artister väljer att starta egna bolag för att kontrollera sin utgivning och behålla all royalty själv, istället för att ge den största delen av intäkterna till skivbolaget. Den nya tekniken innebär enorma möjligheter för musikartister”, säger Anna-Clara Blixt Modin som är VD och grundare till Ubetoo.