Håll värmen i vinter med en dos argentinsk kärlek, direktlevererad av singer-songwritern Federico Aubele. Den 9 december spelar han på Kägelbanan i Stockholm. Den 15 oktober släpps biljetterna.
“Kärlek är så oerhört viktigt I människans liv, vare sig vi inser det eller inte. Alla upplever den åtminstone en gång i livet, det är en av de där sakerna, vid sidan av döden, som du är garanterad att gå igenom”. Det säger Federico Aubele, den gitarrspelande skönsångaren från Buenos Aires, som slagit igenom med albumet ”Amatoria” som släpptes i maj.
Skivan kom till när Aubele av misstag slog en tekopp I ett ostämt piano. ”En vacker melodi kom ut, men eftersom pianot var ostämt stämde inte tonerna som kom ut med noterna. Jag såg at tepåsen hade ett budskap på sig som löd ’Let good things come to you’ och tänkte att där har vi det! Jag reste mig upp och spelade tonerna på min gitarr och började arbeta fram melodin. Resultatet blev ’Luna y Sol’, en sång som sammanfattar föreningen mellan manligt och kvinnligt, föreningen mellan två separata liv”.
Från den dagen andas Aubeles sånger kärlek på ett lika eklektiskt som elegant sätt. Hans första kompositioner doftade av reggae och traditionell tango, inspirerade av Beatles känsla för melodier och en typisk argentinsk kreativ anda. Snart tog Abuele sin hemstad Buenos Aires med storm, både genom bolerons själfulla ballader som andades 40-tal, och bossa nova. Aubeles musik har utvecklats genom dub och rock och hans mognad och självförtroende ledde honom strax tillbaka tillbaka till de spanska folksångerna han lyssnat till under sin uppväxt.
Som en älskling bland underfundiga hipsters har Aubele aldrig någonsin lämnat sin fascination för romantik, den där typen som kommer av månsken i spanska nätter eller bilden av den man älskar sovande stillsamt bredvid. Amatoria är en sensuell skiva, med bas i den spanska erotiska poesin och känslan av den allra första kyssen. Hans intima anslag är slående, med fokus på gitarr och röst och gästsångerskor som Sabina Sciubba (Brazilian Girls) och Miho Hatori (Cibo Mato). ”Jag ville behålla det enkelt och balanserat”, berättar Aubele. ”Jag börjar mitt skapande med att göra själva sången, en sång att sjunga och spela gitarr till, och aldrig med att till exempel spela in ett beat. Utifrån min början kan man komma hur långt som helst, bygga vad som helst, behålla det akustiskt eller ta in en hel orkester, eftersom sången i sig är stadig. Om sången är solid kommer den alltid att tala för sig själv”.
Ytterligare information om spelningen samt biljetter hittar du här.